През април успях да направя една много интересна обиколка в Азия включвайки страните Малайзия, Камбоджа, Сингапур и Обединените арабски емирства. Когато видях цена от 450 евро за двупосочен билет на Emirates от Истанбел до Куала Лумпур и за миг не се поколебах а веднага си купих билет. Пътят ми разбираемо минаваше през Дубай където на връщане имах 13 часа престой. Първоначално тези 13 часа трябваше да ги прекарам дремейки на летището, но късмета ми проработи и в края на март отпаднаха визите за български граждани. По този начин имах удоволствието за кратка обиколката в Дубай, която ми дойде като бонус.

Emirates
Istanbul, Turkey to Kuala Lumpur International Airport, Malaysia
EK122 Depart Mon 07 Apr 14 19:25 Ataturk Airport (IST) 04 hr 20 min
Arrive Tue 08 Apr 14 00:45 Dubai International Airport (DXB)
EK346 Depart Tue 08 Apr 14 03:50 Dubai International Airport (DXB) 07 hr 15 min
Arrive Tue 08 Apr 14 15:05 Kuala Lumpur International Airport (KUL)
Kuala Lumpur, Malaysia to Ataturk Airport, Turkey
EK347 Depart Thu 17 Apr 14 19:30 Kuala Lumpur International Airport (KUL) 06 hr 50 min
Arrive Thu 17 Apr 14 22:20 Dubai International Airport (DXB)
EK123 Depart Fri 18 Apr 14 11:20 Dubai International Airport (DXB) 04 hr 35 min
Arrive Fri 18 Apr 14 14:55 Ataturk Airport (IST)
-----------------------------------------------------------------
Malaysia airlines
11/04/2014 Kuala Lumpur Intl. Apt.(KUL) Departure: 12:10
11/04/2014 Siem Reap(REP) Arrival: 13:15
Flight number: MH0764
13/04/2014 Siem Reap(REP) Departure: 14:15
13/04/2014 Kuala Lumpur Intl. Apt.(KUL) Arrival: 17:25
Flight number: MH0765
------------------------------------------------------------------
Leave Sun, 13 Apr
Depart Kuala Lumpur Malaysia Airlines 607
19:25 Kuala Lumpur Int'l airport (KUL) | Terminal M
Arrive Singapore
20:25 Changi airport (SIN) | Terminal 2
Return Thu, 17 Apr
Depart Singapore Malaysia Airlines 614
11:05 Changi airport (SIN) | Terminal 2
Arrive Kuala Lumpur
12:05 Kuala Lumpur Int'l airport (KUL) | Terminal M


Boeing 777-300 ме чакаше кротко преди излитане.

Точно преди да излетим един човек без да иска счупи седалката и стана голяма суматоха. Той беше един от последните, който се качиха в самолета и така имахме забавяне около 15 минути. Това изнерви кабиният състав и в крайна сметка седалката му беше закрепена с помощта на свински опашки.




Вторият полет се изпълни от Airbus A380

Някъде над Азия


Куала Лумпур



Ето ме и мен пред пещерите Бату




Под кулите Петронас

PLOVEDIV - нали съм си от Пловдив


С този Boeing 737-800 летях от Куала Лумпур до Сием Реап.




Прелетяхме по същият маршрут на изчезналият пoлет MH370

Тук е мястото където искам да ви разкажа повече за Ангкор Ват в Камбоджа, който се оказа моята главна цел на това пътуване.
Много от моите приятели, които знаеха за моето пътуване до Камбоджа така и не доумяваха какво ме е накарало да избера точно тази дестинация измежду много по-популярните, като например Тайланд или Китай. Истината е, че аз като повечето хора в България бях чувал само най-лошото за Камбоджа до момента в който, за първи път научих за Ангкор Ват в един мой разговор с един колега. Това ме накара да седна и да прочета за историята на Ангкор Ват, което същевременно запали желанието ми да се докосна на живо до Камбоджа и Кхмерската култура. Тук съм публикувал информация за Ангкор Ват, която успях да събера в интернет. По този начин се надявам и вие да придобиете представа какво бижу в същност притежава Камбоджа.
Повечето хора свързват Камбоджа с войни, глад, мизерия, смърт. И са прави! Цялата история на този народ е изтъкана от такива събития. Но не може да им се отрече, че са дали на света и Ангкор Ват. Затова няма да се спираме на геноцида, проведен от червените кхмери над собствения им народ, които за много къс период са успели да избият милиони а ще прочетете за Ангкор Ват за, който в България повечето хора не са и чували.
Ангкор Ват се състои от две думи. Ангкор значи град, а Ват – храм. В течение на няколко века кхмерските крале, считащи себе си за богове, строили тук величествени дворци и храмове. В X-XII век Ангкор е бил вероятно един от най-големите градове в света. Но в 1431 година, след като войските на съседния Сиам (днешен Тайланд) завладели и разрушили града, жителите го напуснали и той попаднал във властта на джунглата, която го скрила за дълги години. Времето и джунглата не пощадили дървените постройки, но дворците и храмовете, независимо от разрушенията, съумели да се противопоставят и просто потресли европейските изследователи, когато ги видели за пръв път през XIX век. В Европа Ангкор получил широка известност през 1868 година, след излизането на книгата Пътешествие в Сиам и Камбоджа” от френския натуралист Анри Муо. Под натиска на Франция през 1907 година, намиращият се под контрола на Сиам Ангкор, бил върнат на Камбоджа. Първите работи по разчистването му от джунглата и възстановяването на сградите започнали още в началото на XX век, но пълно мащабен характер придобили едва през 1930 годна. Гражданската война, започнала след държавния преврат в 1970 година и продължила почти 20 години, нанесла на Ангкор огромни вреди. Истинските грижи по възстановяване на Ангкор започнали отново през 1990 година, а от 1992 година градът е взет под егидата на ЮНЕСКО. Руините на Ангкор заемат площ от около 200 кв.км. Запазили са се около 100 дворци и храмове.



Ангкор-Ват
Храмът Ангкор-Ват (Angkor Wat) е разположен до южната граница на древния Ангкор и се явява безспорно най-голямата му забележителност. Построен е при управлението на крал Суряварман II (1112-1152г.) и е посветен на индуисткия бог Вишну. Ангкор-Ват е навярно най-крупното религиозно съоръжение в света. Общата му площ е около 2 кв.км. Той се е съхранил най-добре в сравнение с останалите постройки, което се обяснява с това, че даже след запустяването на тези места и до наши дни, в него са живя ли будистки монаси. Храмът е обграден от ров с ширина 190 метра, който в древността е гъмжал от крокодили. От западната страна ровът се пресича от каменна дига, по която се влиза в храма. Територията му е защитена от стена с размери 1025 м. на 800 м. От вратата към храма е прокаран дълъг и широк път, разположен върху насип с височина около 1,5 м. Самият храм представлява твърде сложна конструкция на три нива с множество стълби и проходи. Ангкор-Ват е увенчан с пет кули – една в центъра и четири по края на покрива. Височината на централната кула, която е значително по-висока от останалите е 42 м., а над земната повърхност се издига на 65 м. Тази кула символизира митичната планина Меру (Meru), която според индуистката митология е център на света. През всяко ниво преминават галерии. Галериите на първото ниво, с обща дължина около 800 м., са украсени с двуметрови барелефи, изобразяващи различни сцени от митологията и бита на древните кхмери. Галериите на второто ниво са украсени със скулптурни изображения на танцьорки, чиито общ брой е около 2000.



Други забележителности на Ангкор са Ангкор-Тхом (Angkor Thom), разположен на 1,7 км. северно от Ангкор-Ват, представляващ нещо като цитадела на града. В центърът му се намира основната му забележителност – храмът Байон (Bayon). На 200 м. северозападно от Байон се намира храмът Бапхуон (Baphuon), който бил построен преди самия Ангкор-Тхом. От източната страна, пред рова е разположена така наречената Тераса на слоновете (Terrace of Elephants). От тази тераса кхмерските крале наблюдавали церемониите на главния площад на Ангкор-Тхом. Над терасата са разположени останките на резиденцията на кхмерските крале, в чиито център е Пименакас (Phimeanakas), което означава “Небесен дворец”. Друг голям храм, намиращ се на север от Ангкор-Тхом е Пре-Хан (Preah Khan). Той също е обграден от ров и стена с размери 700 на 800 м. По правило всички храмове на Ангкор са с правилна правоъгълна форма и са строго ориентирани в посока север-юг и запад-изток.
След като се види Ангкор Ват на живо, човек няма как да не си зададе въпроса относно неговото строителство. Направих си труда да изнамеря най-достоверната информация в интернет за строежа на това съоръжение и останах меко казано впечатлен. Площта е 2000 декара – колкото 250 футболни игрища. Мястото е било гора и е трябвало да бъде разчистено с труда на много хора. Затова се създават диги канали, но в голяма площ. Построен е за около 35 години. Климатът е тропически шест месеца – има изобилие от дъжд и вода залива всичко. Около 88% от валежите са в мокрия сезон. През следващите шест месеца няма никаква влага. Тогава водата се оттегля. Така че, дори и да построят храм в мокрия сезон, водата ще покачи нивото си и ще го наводни. После е сушата и като се отдръпне водата, всичко ще се срути. Затова инженерите на Суриабарман II направили Ангкор Ват като кораб, който плува. В сухия период водата спада и затова те правят огромен ров под формата на квадрат, който снабдява с вода и винаги нивото й еднакво. Той е свързал езерото Тонлесап, където е произвеждал по три реколти, с които е финансирал строежа на храма и е изхранвал огромното население на мегаполиса. Смята се, че тук са живеели 1 000 000 човека – най-големият град на света през 12 век.

Ако се погледне от сателит, вероятно ще прилича на дъска за морски шах. Външната стена е дълга 3,5 км. Веднага след нея започва голяма каменна пътека, която отвежда до основния храм. Централната част на храма е издигнат на високо. Основата му е запълнена с пясък, но той натиска стените и за да не се срути, са направени стъпала от четирите края – по 47 броя всяко с височина 70-80 см. Вътре в храма няма арки с ключов камък, а е използвано постепенно изместване на каменни блокове като малки и стръмни арки. Религията не изисква големи зали както европейските катедрали, а малки стаи за молитва.
Вероятно на човек му трябват години, за да види и осмисли всичко. Или поне да отиде още веднъж… Но дали ще стане някога това само големият шеф знае.







След три дена престой в Камбоджа на път за Сингапур

Летището в Сингапур ме посрещна с красиви орхидеи.





Сингапур се оказа не толкова интересен колкото си мислех понеже освен няколко парка за цветя и прословутият хотел Marina Bay Sands няма друго какво да се види.


Довиждане Сингапур !

Преди качване в самолета можеш да използваш безплатен интернет.



Фъстъчки и сок за полета между Сингапур и Куала Лумпур

Този Airbus 330 се готвеше за полета си до Сидни.

Самолетът на Malaysia Airlines за Париж

Здравей Дубай!



През синьо-зелените стъкла на ръкава водещ към Boeing 777-300 за полетът ми до Истанбул.



