Славата не помага в небето, твърди инж. Стефан Шиваров
Инж. Стефан Шиваров е управител на авиационния учебен център "Еър спорт". Завършил e курсове по фигурен пилотаж в училището на световноизвестния aмерикански аерошоу пилот Шон Тъкър. "Еър спорт" е единственото в страната авиационно училище, което обучава любители пилоти и в двата класа самолети - "свръхлеки" и "леки".
Хоби само за богатите българи ли е летенето, може ли всеки да стане пилот и лесно ли е да се управлява самолет, разказва пред "Стандарт" инж. Шиваров.
- Инж. Шиваров, пилотирането хоби само за богатите ли е?
- Обучаваме хора с различни възможности. Но само малка част от тях не са заможни. Детската им мечта е била да пилотират. Успели са да съберат средства и я сбъдват. След това за съжаление нямат пари да продължат и стигат до вземане на лиценз за любители. Повечето хора, които обучаваме, са със средни и над средните материални възможности. Това, разбира се, е нормално, защото един летателен час започва от 200 лева нагоре - според самолета, който пилотираш. Навсякъде по света летенето е скъпо удоволствие.
- Колко струва обучението на пилоти любители?
- За свръхлеките самолети курсът излиза около 7000 лева, за леките - 16 000.
- Как протича то?
- В класа на свръхлеките едноместни или двуместни самолети - до 750 кг максимално излетно тегло, обучението включва 64 часа теоретичен курс и 26 часа летателна практика. Докато в по-големия клас - леки самолети, включващ дву-, четири- и шестместни машини с тегло от 750 кг до 5700 кг, то е по-дълго. Има 135 часа теория и 48 часа летателна практика.
- С теорията ли започвате?
- Да. Този курс може да бъде индивидуален - работа с компютър в учебния център или в група с преподаватели. След приключването му има вътрешен изпит, а после - обучение в училището за летателна практика. След курса се полага теоретичен изпит в Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта. Следва практически изпит, провеждан от оторизиран пилот. Задължително за всеки лицензиран пилот е всяка година да има поне 25 часа полети, за да не губи тренинг.
- Сами или с инструктор летят бъдещите пилоти?
- Първоначално се лети с инструктор, а след това - под наблюдение. Накрая идва ред на самостоятелните полети, които задължително са около 10 часа от обучението. Щом завърши курса, пилотът трябва да лети сам. При самолетите не е както при шофьорските курсове, където винаги си с инструктор.
- Всеки ли може да стане пилот?
- Всичко е въпрос на желание, интелект, умения, знания. Да пилотираш любителски не е по-различно от това да шофираш автомобил. Разбира се, нужни са повече умения и тренировки, но с времето всичко става по-лесно.
- Здравословното състояние фактор ли е при пилотирането?
- Преди да започнат курс за любители, кандидат-пилотите задължително минават обстойни прегледи в авиомедицинската комисия. Очаква ги и сериозен 3-часов психотест. Той е важен, за да се преценят реакциите в стресови ситуации.
- Какво става, ако се паникьосаш в небето?
- Паниката може да ти струва живота. Затова пилотите се учат да реагират хладнокръвно в критични ситуации - аварийни кацания, пожари в самолета, спиране на двигателя.
- Трябва ли да имат собствен самолет?
- Не е необходимо. Всички учебни центрове отдават под наем самолетите си. Разходите по поддръжката на машините са доста - за хангар, летище, летищни такси, техника, застраховки. Има и периодични проверки от контролните органи. Не си заслужава да си купуваш самолет, ако летиш под 100 часа годишно с него.
- Обучавате ли и жени?
- Да, те са по-малко от мъжете, но сред тях има такива, чиято страст е тъкмо летенето.
- Сред учениците ви има ли известни българи?
- Да, но, известни или не, когато са във въздуха и останат сами със себе си, славата е без значение. Или могат, или не могат. Още при първия самостоятелен полет трябва да излетиш и да кацнеш без чужда помощ.
Лора СИМЕОНОВА
http://standartnews.com/bg/article.php? ... cle=195099