http://www.monitor.bg/article?id=284212В самолета на властта вече ще може да се спи. Поне две кресла, които да се разтягат като легла, искат да сложат в правителствения „Еърбъс” от Авиоотряд 28. Вече се подготвя обществена поръчка за избор на фирма, която да се заеме с преоборудване на самолета, съобщи пред „Монитор” шефът на правителствения превозвач кап. Пенчо Пенчев. Причината за новия интериор е, че в момента оборудването на самолета е почти спартанско и пътуването на дълги дестинации като 12-часовия полет на премиера до Токио е мъчително без сън, разясниха от авиоотряда.
Въпреки че за еърбъса кабинетът Станишев плати над 44 млн. долара, обзавеждането му било малко над стандартното за модела. Няма дори прегради между първото помещение, в което се возят премиерът Бойко Борисов или президентът Георги Първанов, и останалите пътници. Салоните са отделени само със завеси. Според Пенчев същите авиомашини могат да се купят с 25 на сто по-ниска цена. Единствената доработка на самолета, който е летял за low cost превозвача „Берлин Еър” е, че във ВИП зоната му има по две кресла вместо по три и разстоянието между седалките е малко по-голямо от стандартното. Според служителите на авиоотряда в подобно транспортно средство би трябвало
да има поне място за преобличане
и за закачалки на официалните дрехи на държавните ръководители. С такива удобства разполага дори старият хеликоптер „Ми-8“, с който Борисов понякога се придвижва из страната, убеди се екипът на „Монитор”.
Заради недалновидността на предишното правителство цената на преустройството може да достигне 1,5 млн. долара. При идването на Пенчев в Авиотряд 28 еърбъсът е бил на земята и не е бил в употреба. Обучените пилоти пък били с изтекли лицензи, защото не са седнали в самолета дори веднъж за 6 месеца.
Проблеми има и с малкия „Фалкон 2000“, който беше купен от правителството на Костов през 1998-а срещу $ 36 млн. За да се поддържат пилотите, трябва да ползват тренажори във Франция или Швейцария. Търси се и къде да бъде пребоядисан, защото у нас няма лицензиран сервиз.
Според Пенчо Пенчев е много е рисково да се лети с един самолет. В авиацията казват: „Един самолет не е самолет”. Затова преди всеки полет на премиера или президента се правят пробни полети. Половин час преди излитането на председателката на парламента Цецка Цачева за Израел например е открита повреда в предния колесник.
Това наложило спешно да се намери друг самолет. Нормалната практика е да има резервна машина с екипаж на борда и да се смени в последния момент, ако се наложи, смята шефът на звеното.
Съгласно последните промени в нормативните документи всички ведомства, които използват самолетите на властта, трябва да си плащат за разходите. В това влизат летищни и други такси, командировки и хотели. Не слагаме никаква добавена стойност, никакви печалби. С бюджета, който ни се отпуска, се покриват косвените разходи като застраховки, лизинг, технически прегледи, поддръжка и заплати на персонала, обясни Пенчев.
Без мераклии за „куцото Ту”
Дори и след 5 проведени търга не се е появил купувач за правителствения „Ту-154”, получил прозвището „куцото Ту. До прякора се стигна след повреда в колесника при излитане от Кабо Верде при посещението на президента Георги Първанов в Мексико.
Първата оценка е била почти 2,5 млн. долара, а по закон с всеки търг цената пада с 10%. Според шефа на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев, проблемът е, че в Русия и Украйна са извадени от употреба много самолети от същия модел и има свръхпредлагане без търсене. Независимо че е ВИП вариант, самолетът може да бъде купен само от бившите съветски републики като Казахстан или държава от Африка. Средният му разход е 5 тона керосин на час, а на еърбъса 2000 на час. Това в долари прави разлика около 3000 долара на час, пресметна Пенчев. Според него най-удачно е кабинетът да вземе решение ТУ-то да бъде продадено чрез пряко договаряне. Самото му стоене на земята също изисквало разходи.
.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ