
Всичко започна с подбирането на удобни полети на приемлива цена... Така се оказа, че това пътуване ще мине под звездата на Star Alliance

Е, може това да не е единствения начин за свързване на Земята, но поне е една от опциите


В деня преди полета се чекирах онлайн и си избрах подходящи места. За полети започващи от Германия чекин се прави през сайта на LH, независимо дали го изпълнява ТАП или LH.
Нищо не се беше променило от последния път, в който ползвах S11 и мисля да Ви спестя тази част... Viva la електронните бордни карти (спаси дърво!), секюрити чек и welcome back home - в добрия стар пиър А на летище DUS. Тук последва първата приятна изненада и нещо като Déjà vu:

Един 320 на ТАП тихо чакаше да отпътува към вкъщи...
Сън Експрес акостираха от някоя точка на Турция:

Чао и до довечера:

А, ето го и моя 320, с който щях да летя до Франкфурт:

в другата посока:

"Final approach" на паркинг позицията (гейт А72):

един CRJ долетя и реши да заобиколи стария Боинг:

ТАП в полет, а в долния край се вижда Карпат Ер - съседската а/к с главен хъб Тимишоара и няколко стари Фокера във флотилията (и не само...):

А някой май беше закъснял...:

на заден план Ер Балтик с Дашче:


Германиа с Еърбъс (винаги свързвам тази а/к с една снимка на стар 737, бърд страйк и много кръв и перушина по самолета):

757 на Кондор на път към халето за тестване на двигатели:


TP7755
Dusseldorf
Frankfurt
Departure from Dusseldorf . Arrival at Frankfurt on Terminal 1.
Flight operated by: Lufthansa
На практика това е полет LH81
Затоварване: към 90%
Място: А, в предната част на самолета
D-AIQN
Бордването започна навреме и завърши доста бързо. Няколко реда по-назад пътуваше (част от ) екип стюардеси на Кондор и нещо си говореха оживено...


Последва пушбек на 180 градуса:

и бавно рулиране към писта 23L... Разминахме се с един 777 на Емирейтс, който тъкмо кацна... Полетът трае около 1/2 час и не включва сервиране на храна и напитки. За щастие времето беше ясно и се виждаше равнинната част на Германия:


Кацнахме доста меко по 25R (новата писта, която е "зад" летището и се използва само за кацане - някъде я бяха описали като доста скъп и не много прагматичен проект. След нас кацна ретроджет на LH:



Egyptair:

Дано и в софийското подразделение на ЛХТ скоро има такива самолети:

и кулата на FRA:

Летище Франкфурт става за трансферни полети в Шенген - времето за ходене между гейтовете е приемливо - за разлика от връзките от/към София


TP0579
Frankfurt
Lisbon
Departure from Frankfurt on Terminal 1. Arrival at Lisbon on Terminal 1.
Затоварване: 100%
Място: F, в предната част на самолета
CS-TTN, с който се видяхме за първи път през септември в Женева

Бях на гейта около 5 минути след указания час за начало на бордването... То не беше започнало - донякъде очаквано - никой не очаква "южните" хора да работят с швейцарска точност...

добрата беше, че отдавна не бях попадал на ей такива кожени седалки:

втората изненада беше по-скоро неприятна - семейство (немец и португалка) пътуваха с 2-те си деца и имаха места на предния ред. Качвайки се в самолетът, главата на семейството застана на пътеката на буквата "Ф" и си проведе нелеп разговор със стюардесата
Той: "Ей това са ми чантите, качете ги в багажниците... Но ей тази да е близо до мен, че тук са нещата на децата!".
Стюардесата започна да им търси място и предложи скъпоценната чанта да е на задния ред, защото няма място...
Той: "Ние сме 3-ма човека с 3 чанти, а има хора, които са по 1 човек с 3 чанти - затова няма място!"
Тя: "Те може би пътуват в бизнес класата и имат право на 3 чанти"
Той (към жена си): "Говори/обясни ѝ на португалски - кво ме гледаш!"
Някъде в този момент стюардесата нареди така ценните чанти и той тръгна да сяда, с което всички си отдъхнахме... Уви понякога е кратка радостта човешка... Стюардесата отвори багажника над главата му, за да сложи друг куфар и Той се изправи да види какво се случва...
Той: "Защо слагате тази чанта тук, а моите ги сложихте на друго място?"
Тя: "Защото тази чанта няма да се събере там, където се събраха Вашите"
Той: "Преместете тази с нещата на децата да е над главата ми!"
Това сложи край на спора. Цялата случка продължи между 5 и 10 минути, в които нито някой мина назад, за да заеме мястото си, нито някоя друга стюардеса успя да мине напред... И така 20 минути след планирания час на излитане чухме заветното "Boarding completed!". Уви капитанът ни извести, че трябва да почакаме още малко, защото чакаме още чанти за багажника и трябва да ни дадат нов слот за излитане...
Последните слънчеви лъчи за деня:


Полетът мина гладко - излетяхме с 40 минути закъснение, минахме над Париж, западно от Мадрид и започнахме снишаване за кацане... Капитанът ни показа основните забележителности (за тях по-късно) и кацнахме меко по 03, последвано от дълго рулиране на перона пред терминал 2. Дебордването вървеше по-зле от София - имаше отделен автобус за група туристи, които имаха да гонят следващ полет, настана объркване, придружено от чакане на стълбата... И за край на деня шофьорът на автобуса изпревари една композиция с куфари при непрекъсната линия...

Следващата сутрин започна с така дългоочакваното слънце и доста високи температури. Португалците са доста напредничав народ - за географските им открития ще стане дума, но отделно от това вече са въвели лични карти с чип - изглежда досущ като ВИЗА-та в портфейла ви, но е бяла, има снимка и другите отличителни характеристики на лична карта


Не знам дали има по-добро начало на деня от разходка покрай река Тежу, която се влива в Атлантика. Тук е "диамантената къща" (в средата на снимката):
Лисабон остави у мен впечатлението за някаква особена смесица на Сан Франциско, Рио де Жанейро, Ница и Велико Търново. Ако ги караме по ред - има статуя на Христос (Кристо Рей), която силно напомня Христос Спасител, а мостът "25 април" е умалено копие (по-скоро първообраз) на Голдън гейт:
На пристанището е имало величествен дворец с още по-величествен площад, който да показва мощта и величието на Португалия, но Голямото лисабонско земетресение от 1755-та година е унищожило двореца и днес е останал само площадът:
Вратата води към главната улица на града...
Ако продължите през нея, малко по-нагоре и на ваше ляво няма как да не забележите Елевадор:
Кула с асансьор - туристическа атракция


В края на улицата има симпатичен площад с театър:
Ако продължите в ляво от сградата на театъра, ще стигнете една от жп гарите на града:
и Площада на реставраторите:
Реставраторите са хората, които са построили повторно Лисабон след по-горе споменатото земетресение...
Немските баби-туристи обикалят с ей такива триколки:
Точно срещу Хард Рок Кафе няма как да не ви направи впечатление този фуникулар (зъбчата железница) - нещо като наклонен трамвай с особена система на задвижване, пригоден за стръмни улици:
Ползват го само гореспоменатите немски баби и много му се радват... По-младите ходим пеша за здраве

от горната спирка на фуникулара се разкрива гледка към 1/2 Лисабон:
ляво:
център:
дясно:
По-наблюдателните вече са забелязали средновековния замък на отсрещния хълм. Малко прилича на Царевец...
От тази точка започва и кварталът с кръчмите - малки павирани улички, без тротоари, стари къщи на 3-4 етажа и малки барове през 10 метра - всеки си взема нещо за пиене и излиза обратно на улицата - там се случва всичко... Изживяването си струва!
Спускам се по главната улица в района:
и на този площад чакам за трамвай 28Е (Е = електрически), който стига до по-рано споменатия замък:
Пътуването с градски транспорт не е много добре дефинирано, но ако сте за малко по-добре си вземете магнитна карта (75 цента), в която има кредит (5-10 евро) и на всяко пътуване се чекирайте/таксувайте. Въпросният трамвай също напомня по някакъв начин за Сан Франциско:
Аз слезех 1 спирка по-рано, за да мога да се полюбувам на Тежу:
По-големият кораб е щурмови хеликоптероносач на френските военно-морски сили, доставен 2005-та година. Първата му мисия е при съвместна операция на френските военни и ООН след гражданската война в Кот Дивоар през 2007г. По-малкият кораб е турски

Десният самотен купол на следващата снимка е сградата на Пантеона на героите:
Тясна пътечка и стълби между сградите ще ви заведат през това:
до замъка... От него се виждат портокалови и лимонови дървета, както и Кристо Рей с моста:
Аз чух две истории за Кристо Рей (цар Христос) - едната можете да я намерите в Уикипедия, Другата разказва, че по времето на ВСВ свещениците в Португалия започнали да се молят за избавление на страната от проблемите. Поповете обещали при избавление да построят огромна статуя на Христос в знак на благодарност. Е, войната свършила, всички църкви започнали да отделят средства и статуята станала факт. На обръщалото на 28Е:
Ако се спуснете по трамвайната линия, неминуемо се насочете към реката, после тръгнете надясно по променадата и с повече ходене ще стигнете до жп гарата. Оттам тръгват регионални влакове за околните градчета. Аз се спрях на Кашкаиш, защото е на брега на океана

Добре дошли в Кашкаиш:
Тук си стурва да се опита някоя от местните риби, приготвена от местен майстор готвач - например дорада , поднесена с гарнитура от задушени зеленчуци. Ваше право (и може би задължение) е да полеете всичко обилно със зехтин и лимон/оцет... Иначе Кашкаиш много напомня на курортен средиземноморски град - палми, хубави сгради, хотели, туристи, ...
допълнени от яхтено пристанище:
Пристанището е подходящо време за галао и фреш от портокали след дългото сутрешно обикаляне и обяда...
Водата е достатъчно чиста и плуват сериозни риби в нея:
Ето го и Атлантика / the Pond / Голямата вода:
Усеща се и малко арабско влияние - поддържали са контакти... Иначе арабски арки на вилата:
С това моята разходка в Кашкаиш свърши и се върнах с кола до Лисабон - от магистралата се вижда един запазен римски аквадукт, който е препоръчително да не изпускате... Португалците отдавна са си построили магистралите и са се справили задоволително

Но докато бях там не мина нищо интересно - Изиджет с 319 и някаква малка хвърчилка... В долния край има площад, на който спират автобусите от летището и има голям билетен център на ТАП. След най-добрата шоколадова торта в света (не се шегувам - в някакъв гайд са я обявили), беше време за следобедна бира и разходка на квартала с кръчмите...

Само "звук и светлина" липсва:
Горната станция на фуникулара:
След кратко спускане по главната бях обратно при "двореца":
Има една доста интересна история и около моста:
Мостът свързва Лисабон с Алмада, което е нещо като Перник на местните... Столичаните често се шегуват по адрес на жителите на Алмада и само по-смелите туристи ходят там


Около него 2 пъти седмично се организира това, на което ние казваме битак - хора продават старите си неща за малко пари - има всякакви боклуци... Както писах по-горе - "европейците хора като нас".


Въпросните сладки в Белем се наричат по описания начин, а навсякъде другаде - "паштел ди ната". Вярва се, че са открити преди повече от 200 години от монасите-католици от Йеромонашеския манастир:
На път за манастира не може да не обърнете внимание на резиденцията на президента в характерния ѝ розов цвят и гвардейците, които се въртят, говорят си и понякога носят слънчеви очила...


Точно срещу манастира е мястото, от където е тръгнал Вашку да Гама - Торе де Белем (каменната кула):
В реката можете да видите доста платноходки, а крайбрежната алея се ползва от местните за тичане и разходки. Наблизо има и парк - прекрасно място за неделна разходка. Португалците са решили да построят на това място и паметник по повод 500-та годишнина от рождението на принц Енрике, който е насърчавал Великите географски открития:
От 2-те страни на монумента са изобразени видни португалци, а принцът е най-отпред - този с шапката. За пространството пред паметника народът на Южна Африка е подарил една невероятна композиция - цвете (wind rose) от бял, розов, червен и черен мрамор с диаметър 50м, в центъра на която има карта на света и са отбелязани откритията на Португалия:
Всяка неделя музеите са безплатни, вкл. и торе-то:
При едно от пътуванията португалците открили в Африка интересно животно - имало рог на носа... Видяло им се интересно и решили да си вземат 1 бройка за вкъщи... Но владетелят решил да зарадва с него Папата и да му го подари. За сметка на това носорогът е изобразен на самата кула:
След толкова факти надали ще Ви учудя, ако ви кажа, че португалците първи са прелетели Атлантика до Бразилия с ето това чудо:
А за мен стана време да се връщам на летището... Не мога да не отбележа, че не е невиждано четните и нечетните номера на къщите да са от една и съща страна на улицата:
Терминал 1 на летище Лисабон е доста стар и мрачен спрямо модерните стандарти... За капак не е и много удобен за снимане на самолетите на далечния перон. Поне не и с джобна камера... А някак ми се виждаше твърде много да снимам с голям апарат...

...и след Шенген:

САТА и Юроатлантик:


бизнес джетове:

моят 320:

Фокер на PGA, които с тези ивици ми напомнят Балкан:



TP0926
Lisbon
Zurich
Departure from Lisbon on Terminal 1. Arrival at Zurich.
Затоварване: 100%
Място: C, в предната част на самолета
CS-TNH


Отново започнахме да се бордваме със закъснение. Тук електронните бордни карти не са опция, а автоматите разпечатват на бяла хартия - термопринтери (нещо като стария ви факс). С изненада установих, че мястото ми беше малко по-широко от стандартното и реално бяха само 2 използваеми седалки, а не 3 - сигурна гаранция за комфортно пътуване...


Цюрих ни посрещна с дъжд и студ... Направи ми впечатление колко тихо е летището, макар и да имаше пътници на него... Предстоеше последен лег на пътуването - с Авро 100.
LX1028
Zurich
Dusseldorf
Flight operated by: Swiss
Затовареност: 95%
Място - А, в началото на самолета
HB-IXO
Започнахме бордване съвсем навреме - не беше сериозна изненада...


на илюминатора нямаше дори и 1 драскотина. Всички самолети, които видях носеха промененото лого - все пак Швейцария... Посрещнаха ни с традиционното блокче швейцарски шоколад. Излетяхме съвсем навреме по 32, като пресякохме 10-28


В заключение мога да кажа, че нямам ТАП са достоен член на *А - може би могат да поработят върху пунктоалността си, но това идва от географското положение...

Надявам се да Ви е било интересно. Всякакви мнения/препоръки и коментари са добре дошли.