Слотове за излитане и кацане

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Слотове за излитане и кацане

Мнениеот toni75 » 08 Ное 2004 19:46

Искам да попитам, слотовете само за определен самолет (или категория самолети) ли се издават или важат за всякакви самолети в определения час ?
Може ли например, ако една авиокомпания в определен ден събере повече пътници, просто да пусне да речем 757, вместо 737 ? Или трябва първо да иска разрешение от летището за тази промяна ?
Последна промяна toni75 на 24 Фев 2005 13:05, променена общо 1 път
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот harrier » 08 Ное 2004 21:31

Едва ли разрешение трябва да иска компанията, по-скоро трябва да доплати. Темата е интересна. Аз бих добавил и още един въпрос: Някой знае ли ориентировъчна цена за слотове за някое голямо европейско летище (няма значение за колко полета на ден, просто ме интересува каквато и да е цена, но да кажете и какво включва тя)?
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот ATC » 09 Ное 2004 01:05

ами колкото въпроса е свъразан с РВД за нас трябва да си пусне CHANGE за полетния план за типа и регистрацията,а за летищното обслужване няам представа....даже първоначално си мислех че питаш за СТОТ което на англ му викат "slot" /"slot time'
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот EVGENY » 30 Мар 2005 06:00

Тука май ще пиша доста :)
По принцип слотовете за кацане и излитане се издават от ГВА . На нашите летища представител на ГВА е ЦИК (Център за Информация и Координация) . Самото разрешение е сравнително формална част от необходимите документи на един полет , но понякога има и откази . Това зависи от натоварването на едно летище в определен час от кацащи и излитащи самолети , както и от целта на полета , неговия статус , типът на AVO-то , и възможността на летището да му осигури стоянка за паркиране . Има и други неща , като например дали самолетът лети визуално или инструментално . Ако е единичен полет се взима под внимание и очакваната метеорологична прогноза . Нещата са доста , но въпреки това отказите са рядко явление .
Слота , за който става въпрос е една комплексна оценка на целия полет . Не казвам на авиокомпания или на самолет , а на полет ! Ограничението за тип на AVO-то зависи от размерите на полосата и нейната носимост . Това е стойност , която е характерна за всяка полоса и се измерва в паунд на квадратен инч (PSI) . На Софииската полоса в този момент е регистриран PSI = 37 up to 39 . Това е доста малък коефициент . За сравнение : Варна - 60 . Затова има ограничение за определени типове самолети . Те могат да кацат не по-често от допустимия за това интервал от време . Друго ограничение е дължината на полосата . Всеки самолет трябва да има достатъчно разтояние до края на пистата от крайния момент на отлепяне от нея за прекратяване на излитането . За много машини разстоянието от 2800 м на Софииската полоса не е достатъчно . Затова те са принудени да се ограничават по MTOW .
По въпроса за плащането . Не се плаща за слот . Плаща се за кацане , паркинг , обслужване и аеронавигация . В повечето случаи цената е функция на MTOW . И ако наистина трябра да изброявам какво включва всяко едно перо от общата финансова тежест на един полет ще падне базата данни на хост машината :):):) Всъщност май видях някъде публикувани част от цените , но само онези , които се определят от държавата . Ще се поразрова и ако ги намеря ще дам линкове .
Щях да забравя . Ако една компания е получила слот за кацане , но се налага да смени самолета то тя задължително иска потвърждение от съответното литище за новия тип AVO и информира заинтересованите АТС-та . Всъщност за всяко едно летище се публикуват редовни ъпдейти в Джепсън и се разпространяват навсякъде . Така че всички знаят кога , къде и какво става . И още нещо . Не може да се каже така : "ако една авиокомпания събере в определен ден повече пътници" . Всяко едно търговско затоварване на определен полет е планирано месеци преди самото излитане . Даже и цените на билетите са съобразени с това . Пример : ако един самолет събира 120 пътници иот търговския отдел казват , че ще се напълни до горе то 80 - 90 места се пускат на сравнително нормални цени , но останалите , които се закупуват в последния момент се продават на тройна цена . И колкото и да е странно се продават :)
Това е накратко :)

Малеее , бая изписах !?!? Не съм го правил много отдавна :):):)
Последна промяна EVGENY на 28 Апр 2006 19:45, променена общо 1 път
Аватар
EVGENY
най-спотър
 
Мнения: 258
Регистриран на: 16 Мар 2005 23:41
Местоположение: София

Мнениеот SPEED_BIRD » 30 Мар 2005 08:33

Tova beshe dosta interesno. Priemam che takava ili podobna e procedurata po vsichki letishta. Ne se pritesniavai da pishesh i poveche po vuprosa. :D
Аватар
SPEED_BIRD
супер спотър
 
Мнения: 599
Регистриран на: 04 Май 2004 10:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот EVGENY » 30 Мар 2005 13:02

Ами по принцип процедурата е такава навсякъде по света . Тя е
уеднаквена с международни документи . Естествено е обаче ,
навсякъде да има местни правила - доколкото се различават и
отделните летища . Но в основни линии прав си - би било редно да е
така навсякъде .
Последна промяна EVGENY на 28 Апр 2006 19:45, променена общо 1 път
Аватар
EVGENY
най-спотър
 
Мнения: 258
Регистриран на: 16 Мар 2005 23:41
Местоположение: София

Мнениеот ivanil » 20 Апр 2006 18:02

Интересно е мнението на колегата дали е от летищния комплекс -незнам. Бих допълнил, че слотовете на английски ctot=calculated take off time се назначават от CFMU за регулиране на въздушния трафик на определена точка във определен фир или летище, когато трафика надхвърля определения капацитет. За информация ВС трябва да илети -5 до +10 минути от назначеното време за излитане, за да се регулира трафика над някоя точка по неговия маршрут или на летището му за кацане! :D
Аватар
ivanil
спотър
 
Мнения: 27
Регистриран на: 20 Апр 2006 15:27

Мнениеот ATC » 23 Апр 2006 00:58

ванка, става въпрос за други слотове които са свързани с разписанието
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот ivanil » 23 Апр 2006 20:08

Ще поясниш ли за разписанието? :roll:
Аватар
ivanil
спотър
 
Мнения: 27
Регистриран на: 20 Апр 2006 15:27

Мнениеот ATC » 24 Апр 2006 16:24

ivanil написа:Ще поясниш ли за разписанието? :roll:

кото се видим на работа ,особеноако довечера си нощна :)
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот EVGENY » 28 Апр 2006 19:44

Докторе , айде ти го обясни , а ако колегата не разбере - знаеш къде
да дойдете .
Аватар
EVGENY
най-спотър
 
Мнения: 258
Регистриран на: 16 Мар 2005 23:41
Местоположение: София

Мнениеот ivanil » 28 Апр 2006 22:29

Докторче, я да ме повозиш на тойота, плиис и вземи да ми обясниш - нали съм тъпичък - да нямаш случайно ппредвид някакви местни регулации като капацитет на полоса и т.н.? или не, ти имаш предвид разрешения за кацане на съответната авиокомпания, пак регулативна мярка ама дето ГВА ги дава разрешенията, ама със опен скай вече няма да има и тогава - по 5 фолоу ми на полосата.... :D Апропо казах онзи ден на твой колега да вземем да се съберем, не може да не се виждаме поне веднъж годишно, така де - кажи какво мислиш?
Аватар
ivanil
спотър
 
Мнения: 27
Регистриран на: 20 Апр 2006 15:27

Мнениеот harrier » 29 Апр 2006 05:49

В неделя преди да излетиме за Виена командирът съобщи, че запускът ще се забави с 15 минути заради изпуснат слот. Преди нас имаше 2 излитания. За enroute-slot ли става въпрос?
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот ivanil » 29 Апр 2006 10:31

Не мога да ти кажа със сигурност. Всеки слот си има регулация. Или е бил за точка по трасето във даден претоварен фир - както казваш енроуте слот или наложен от летище Виена. Обикновено за Виена винаги има слот, забавящ запуските с 5-15 мин!
Аватар
ivanil
спотър
 
Мнения: 27
Регистриран на: 20 Апр 2006 15:27

Мнениеот Iliyan » 12 Юни 2006 23:06

Обикновенно когато се говори за слотове, се има предвид време-слотовете (time slots) използвани от всички АТC за регулиране на излиташитте (departure time slot) и пристигащите (arrival time slot) на полетите по инструменти (IFR flights).

Вески час (по UTC) е разделен на 4 слота - А, B, С, D като всеки слот е от 10мин, където междинните 5 минути се използват като резерва.

Слотовете се обозначават като комбинация от цифра и буква - например слот 4D - означава слот D в 04:00 часа по UTC, които започва в 04:45 и завърчва в 04:55.

Ако самолет получи определен слот, то тогава той трябва да се позиционира по собствено усмотрение на точката за изчакване (holding point) когато и да е в рамките на десетте минути на определения слот.

Във всеки слот може да има не повече от 5 самолета. Това ограничава теоретичната пропускателна способност на една писта до общо 20 IFR полети на час - свободно разделени на излитащи и пристигащи.Това също така обяснява защо по големите летища постоянно добавят нови писти

Интересно е да се анализира защо се мисли че слотовете струват пари - както и съответния въпрос, колко ли би струвал един слот на много натоварено летище?

Слотовете са безплатни. Издават се при поискване и ако има капацитет - в смисъл всеки слот може да поеме не повече от 5 самолета.

Проблема започва с факта че далечните международни полети обикновенно излитат вечер - т.е желанието да се получат слотове 4 до 7 са най големи.

Преди години по-големите летища разрешиха на авиолиниите да посикът (и съответно им беше дадено) таи наречения постоянен слот (permanent time slot) - това е слот, съвпадащ със time table на определената авиолиния - предимно за удобство - представете си гафа когато авиолиния закъснее една вечер със заявката си за слот и се окаже че 5 други авиолинии вече са поискали точно този слот.

Също така, ако една авиолиния е получила постоянен слот, но не го използва, след определен период от време - различен във всяко летище - го загубва. Затова слотовете, особенно по големите международни летишата, и особенно вечерните и сутришните се считат много ценни.

Търгуват се на открития пазар между различни авиолинии и определена цена няма - колкото се договорят. Разбира се, ако една линия види че друга линия няма самолети да изпълнява полетите, то тогава ще е глупаво да предложи да купи слота - просто ще изчака периода за загубване и ще поиска така ново-освободения слот като свои нов постоянен слот...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Следваща

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта