Първоначалният маршрут включваше полет на отиване през Мюнхен, но за зла врага, 12 часа преди полета, получих инфарктни смс-и за отменени полети първо София-Мюнхен, а след това и Мюнхен-Лисабон, с Луфтханза, поради стачката на пилотите.
Последваха над 3 часа саги с кол-центъра на Луфтханза в България, като в 90% от времето даваше заето и пееше музика. По едно време се свързах с един от телефоните, на който любезно служителката ми обясни, да звънна на друг телефон и да чакам, защото тя не можела да направи нищо, въпреки, че била на телефона за контакти. И така последва над 3 часова разправия с Луфтханза, като висенето беше дълго и продължително. Дори трябваше да изчакам на телефона първо да обслужат един пасажер за Бостън, който явно беше на гишето на Луфито, и чувах целият разговор, докато служителката на Луфтито го оправяше него, а в това време сметката за телефон набъбваше ли набъбваше, но какво да се прави. Така или иначе дойде ми редът и билетите бяха пренасочени за през Франкфурт, следобеден полет и всичко оправено. 10 минути по-късно реших, че е по-добре да се лети сутринта, звъннах отново на кол-центъра и този път всичко стана от първото обаждане, но докато обясних какво искам, изведнъ служителката изпищя в слушалката: "Леле, леле, отмениха и полета през Франкфурт"... и последваха още няколко обяснения. В крайна сметка почнах да предлагам различни варианти, които се сещах като възможност, и ето, че накрая се оказа че в полета на БългарияЕр от София до Мадрид имаше свободни места - и бяхме прехвърлени през Мадрид, с Иберия до Лисабон. Никак не ми се искаше да летя с Иберия, от един предишен опит, който имам с тях, но в крайна сметка - времето се оказа решаващо, т.к. в Лисабон самолетът каца в 12.00 часа лисабонско време на обяд, което е много добро решение. така отпадна връзка през Амстердам, през Цюрих, или през Париж. Речено сторено, полетът беше преместен, билетите оправени и в 4 сутринта на следващата сутрин - директно пред гишето на Луфтито. Оказа се, че вече бяха прехвърлили полета, т.к. вечерта успях да чекирам всичко онлайн до Мадрид с БгЕр, и нямаше нужда да се ходи на гишето сутринта, а директно на чекините на БгЕр. Единствено при този полет, не можеше да се чекира полета Мадрид - Лисабон. Изключвайки този неприятен момент, всичко останало стана както трябва.
Полетите бяха както следва:
1. SOF - via MAD - LIS
(София - през Мадрид - до Лисабон) - изпълнен с Bulgaria Air (A319) и Iberia (A321)
2. LIS - FNC
(Лисабон - Фуншал, остров Мадейра) - изпълнен с TAP Portugal (A321)
3. FNC - via OPO - LIS
(Фуншал - през Порто - до Лисабон) - обратният полет от Фуншал до Лисабон беше през Порто. Полетът Фуншал - Порто, беше изпълнен с TAP Portugal (A319), а полетът Порто - Лисабон, беше изпълнен от Portugália Airlines, PGA (Embraer 145)
4. LIS - via PDL - via TER - HOR
(Лисабон - Орта, остров Файал) - този полет имаше няколко отсечки - първата е Лисабон - Понта Делгада, остров Сау Мигел, Азори - изпълнен от SATA International (A320).
Втората отсечка е всъщност о-в Сау Мигел - остров Флореш, като в нея са включени междинните кацания на други острови. Изпълнява се от SATA Air Acores, с Даш q8-400. Интересното при този полет е, че всъщност основното му направление е Понта Делгада, о-в Сау Мигел, до остров Флореш, като има две междинни кацания - оставя пътници на летище Лажеш, остров Терсейра и пътници на летище Орта, на остров Файал - т.е. нещо като "междуградския въздушен автобус" т.нар. inter-ilhas линии на авиокомпанията. По този начин, с полети между островите, островитяните и гостите на Азорите са свързани с една или друга точка от Азорския архипелаг. Има и по-отдалечени острови, като Corvo, до който самолет стига 3 пъти в седмицата и е доста трудно осъществяването на връзката.
В крайна сметка, излетяхме от летището в Понта Делгада, кацнахме един път на летище Лажеш и отлетяхме за летище Орта, на което слязохме, а останалите продължиха за Флореш.
5. HOR - via PDL - LIS
(Орта - през Понта Делгада - до Лисабон) - тази отсечка, беше обратната на полета, който описах по-горе, само че в случая самолетът вече беше летял и се връщаше от остров Флореш, но нямаше междинно кацане на остров Терсейра, а директно продължихме покрай остров Пико за остров сау Мигел и Понта Делгада, за да хванем връзката за Лисабон. Отново се изпълняваше от малката Сата с Даш-а.
От Понта Делгада до Лисабон вече летяхме със SATA International (A320).
6. LIS - via VIE - SOF
(Лисабон - през Виена до София) - от Лисабон до Виена с TAP Portugal (A320), а от Виена до София с Tyrolean (A320).
Кетъринг:
- SOF-MAD - Bulgaria Air - стандартен кетъринг, сандвич, шоколад, сокове, кафе, вода
- MAD-SOF - Iberia - няма кетъринг, само ако си купиш нещо на борда. От цял А321, не видях да продават каквото и да било. И не се учудвам, при условие, че един обикновен сандвич беше 7 Евро от менюто, една кутийка кола 5 Евро, явно на никой не му се даваха пари
- LIS - FNC - TAP Portugal - стандартна сутрешна закуска за туристическа класа със сандвич, два вида сок, кафе, вода
- FNC - OPO - TAP Portugal - въпреки, че полета беше следобед, дадоха същия кетъринг като сутрешния
- OPO - LIS - Portugália, PGA - полетът е 45 минути приблизително, и не дадоха никакъв кетъринг на борда, вкл. не дават и чаша вода, само ако някой поиска - наливат по някоя чаша. За разлика от БългарияЕр, които за 30 минути полет София-Бургас - раздават кафе, сок, кола, шоколад.
- LIS - PDL - SATA International - стандартните сандвич, сок, кафе, вода - които се дават и на борда на TAP Portugal, и не са се променяли от поне последните 2-3 години
- PDL-TER-HOR-PDL - няма никакъв кетъринг на борда на самолетите, не се и предлага никакво он-борд меню
- PDL - LIS - SATA International - въпреки, че полетът пристига в Лисабон след полунощ, и е вечерен, отново стандартен сандвич, сок и кафе, нищо повече
- LIS - VIE - TAP Portugal - тук летях в бизнес-класата на TAP Portugal - и ще видите от снимката какъв беше кетъринга за бизнес-класата на авиокомпанията за сутрешен полет от почти 4 часа - кисело мляко с плодове, колбаси, шунка, кашкавал, топло хлебче и кроасан, малко плод - оранжевото е бразилски пъпеш, грозде, масло, конфитюр и кафе. Сок, вода и др. ако поискаш. Минават и раздават един път само. Имаш собствени прибори, раздава се и голяма хигиенна кърпа за обтриване.
- VIE - SOF - Tyrolean/Austrian - или соленки, или едно шоколадово десертче на Милка, този път не видях ябълки, вода, сок.
Inter-ilhas - полети със SATA Air Acores
Авиокомпанията, осъществява тези т.нар. междуостровни полети, самолетите нямат запазени места, т.е. категория NSS - сядаш където има свободно и както ти падне, дори и при чекирането, няма функция да си запазиш място. Товари се багаж, който каквото може да натовари и на борда и в багажното отделение, не се мери, не се правят проблеми. Все едно е един автобус от междуселищните системи, т.к. на практика, това е общо взето основният начин на движение на местните жители между островите.
На тези полети няма и кетъринг, не се осъществява никаква продажба на нищо.
Полетите често са комбинирани, и прелиташ между островите, като всяко летище е междинна спирка, от която се качват и слизат пасажери. Обикновено тези за следващото летище стоят вътре в самолета, но понякога ги изкарват от самолета, и после пак ги качват отново.
Полетите се изпълняват с Даш-ове q8-400 и q8-200, в зависимост от обема острови, на които трябва да кацне самолета по своя маршрут. Обикновено всяко едно излитане е една обиколка, и в него са съчетани поне 2-3 острова. Като изключение е остров Санта Мария, т.к. е отделéн доста от останалите острови, но пък се намира под о-в Сау Мигел, и там има директни полети 1-2 пъти дневно. Най-трудно се достига до остров Corvo, който е и най-далечният, с къса писта, и има около 400 души население, но той е свързан с Флореш, чрез воден транспорт, когато океанът е спокоен. По-трудно достъпене и остров Грациоза, до който също се стига посредством други връзки.
На практика, големите самолети, и директни полети от материка има до основни летища като Понта Делгада, Терсейра-Лажеш, Санта Мария, Пико, по-рядко Орта. Санта Мария е поддържана добре, т.к. там има база на НАСА за космически проучвания и тренинг, а Терсейра-Лажеш е летище с цивилна и военна зона на НАТО, и е доста просторно и голямо.
Азорският архипелаг, предлага и полети от Понта Делгада до остров Мадейра, като след това полетът продължава до Гран Канария и обратно.
Бизнес-салонът в самолета на TAP Portugal
За съжаление и просторните кресла от самолетите на ТАР постепенно се заместват с онези тънки седалки, които сте срещали в полетите на Луфтханза и австрийците, като седалките са по 3 на ред, но средната е с надпис - свободна за вашия комфорт, и никой не сяда на нея, но може да се запълни явно при необходимост. Мястото за краката е стеснено значително, и честно казано, 4-те часа на борда на ТАР от Лисабон до Виена, и то в бизнес-класата, не ми се сториха особено комфортни.
Летищата
- Летище София - известно и познато на всички с една новост - вече имаме метро, което е голям плюс
- Летище Барахас, Мадрид - голямо за обход, като минималното време между полетите, което трябва да имате, за да се трансферирате нормално от нешенгенски към шенгенски терминал е около 2 часа, под това време е чисто препускане
- Летище Лисабон - описвал съм го многократно, няма да се спирам
- Летище Санта Катарина, остров Мадейра, известно още като Фуншал - компактно, приятно летище, със страхотна тераса към пистата. Имайте предвид, че терасата е след секюрити-зоната и не е със свободен достъп. Има Аеробус, който да ползвате, има таксита, има и транспорт, който идва от различни населени места от острова, и спира на летището, като част от тях продължава и към Фуншал. Цената на Аеробусът е 5 Евро, и тръгва от летището, минава през няколко малки селца и стига до Фуншал, като минава през цялото протежение на Фуншал, с последна спирка на Прайа Формоза, където са разположени и повечето хотели. Има книжка с маршрута при шофьора, а и спирките се съобщават
- Летище Понта Делгада - описвал съм и него, новост от тази година е вече разкритият Аеробус, който тръгва и спира пред летището и пътува до Понта Делгада. Разбира се основен остава като транспорт таксиметровия. Когато идвате от интер-иляш самолетите, или каквато и връзка да правите, принципът е като на Т2 в София пристигащи от доместик - излизат от пристигащи, и онтово отиват през секюрити чека, за да се върнат в зоната за излитащи. 10 минути са достатъчни за всичко, ако имате чекиран багаж.
- Летище Орта - таксито е основен начин за придвижане, има и някакви автобуси, но те са с много особено разписание, и ако не сте подготвени с точното разписание, може и да си отвисите на летището. Има страхотна тераса с кафене и добър интернет, може да наблюдавате пистата, океанът, при хубаво време отсрещният остров Пико. Терасата е със свободен достъп и от отсрещните къщи идват хората на терасата да гледат самолета, който каца и си заминава.
- Летището в Порто - описвал съм го при друг трип-рипорт, в случая беше трансферно, има специален коридор за трансферни пътници, като минавате отново секюрити-чек, и попадате директно в зоната за излитане с гейтовете. За мен това е летището с най-лош интернет от всички португалски летища, като дори няма и нормални места за зареждане на разни устройства. Не ми харесва.
- Летище Виена - на мен специално ми е любимо летище, като голямото кафе е само 1 евро от автоматите, но има и достатъчно други заведения, магазини и изключително добър интернет. Подредено, чисто летище, с любезни служители. Бързо за трансфер, като около 1 час е минималното изискване, което трябва да имате между полетите.
Самите Азорските летища са на принципа на изчакването, разписанието е относително спазено, често метеорологичните условия налагат късно излитане, или късно кацане, до невъзможно кацане и отиване на съседен остров и връщане обратно след време. САТА се съобразява с това, и полетите чакат пътниците. Азорските летища са разположени на ръба на островите, с изключение на това в Лажеш, където е базата на НАТО, то е на завет, и позволява почти винаги нормално излитане с нормално кацане. Останалите са с доста трудни атмосферни условия на моменти, поради вятър, дъждове, бури, урагани и т.н.
Като цяло, това са основните неща от трип-рипорта.
Ето няколко фотоса на основни неща
1. Барахас, Мадрид

[img]http://i1378.photobucket.com/albums/ah109/nikolay99/PORTUGAL%20MARCH%202015/11068243_792742584135270_2471264858851522405_n_zps6mytgqhv.jpg
[/img]

2. С Pero Vaz de Caminha, CS-TJE, A321, TAP Portugal към остров Мадейра от Лисабон


и летище Портела в Лисабон сутринта




вече в А321 на TAP Portugal посока Фуншал




[img]тук%20сме%20над%20Лисабон%20рано%20сутринта[/img]




