Цената на двупосочния билет беше над 300 EUR, а полетите както следва:
SOF-BRU 06NOV10 FB407A*
BRU-SOF 08NOV10 FB408A*
* с индекс А се отбелязват вечерните полети за да се различават от ранните.
Няма да се спирам на подробности от чек ин, проверки и т.н. Директно преминавам на полетите. По първата отсечка летяхме с LZ-HBE BAe 146-300. Очаквах с нетърпение полета, защото за пръв път щях да се возя на четиримоторен реактивен самолет. Подчертавам реактивен, защото съм се возил на турбовитлов с 4 перки

Бае-то е интересно самолетче, със стабилно поведение във въздуха. Не мога да пропусна перфектно кацане от страна на екипажа. Затоварването беше около 80%, с двама пътника в бизнес класата и около 80 в икономи. За съжаление има едно голямо НО...и то няма нищо общо с възрастта на аеролана. Този самолет не става за конфигурация на седалките 3-3, особено при полет, който продължава над 3 часа (за толкова време се стига до Лондон, но с 320. БАе-то е бавно, а и малко насрещен вятър го връща в годините на витловата авиация.) Може би, теснотията е поносима при полет от София до Варна продължаващ 45 мин., но всичко останало е меко казано абсурд. Все пак да не забравяме, че цената на билетите стандартно е в диапазона 300-400 Евро.

Дългият полет нямаше да е проблем, ако салонът беше подреден в стандартната за този самолет конфигурация 2-3.
Ако си затворим очите за конфигурацията 3-3 и неособено високата скорост(за сметка не до там ниския разход на гориво) на този самолет, то 146 бил перфектната машина за тази отсечка. С 90 места, затовареността винаги ще бъде много висока, което пак ни връща на безкрайната тема за 80-100 местния самолет, който е необходим на националния превозвач

За полета на обратно беше заложен А319, а аз все още не бях летял на „наш“ 319/320. Оказа се, че ще имам възможността да се возя на самолет дошъл в България Ер дирекно от завода. Салонът на самолета показва, че машината е нова и само на 2 години – изглежда семпло, но приветливо.

Първоначалното добрво вчечатление беше помрачено, когато си стигнах мястото и трябваше да седна... Въпреки че седалките са възможно най-тънките (ultra slim), усещането е клаустрофобично, притискащо и некомфортно. След като вече имах опит с LZ-BOU, не се поколебах отново да премеря seat pitch за да съм напълно сигурен, че не си внушавам. Измервателният уред е показа 28 инча! В този момент в мен се зароди чувство на гняв и още преди да излетим в посока София започнах мислено да пиша този блог.
Самолетът LZ-FBA e A319-112 с двоен авариен изход, т.е. сертифициран за 156 места с цел да се ползва от нискотарифни авиокомпании. Другата характерна черта е, че в задната част има само една тоалетна, а не две. Конфигурацията му е 12C132Y – 3 реда с по 4 седалки за бизнес класа, останалите 22 реда с по 6 места за икономи. Преди да излетим, стюардесата ни информира, че самолетът разполага с две тоалетни – една в предната част, която се ползва от пътниците в бизнес класата и една тоалентна в задната част, която логично остава за простолюдието. Тази информация ни беше предоставена с нотка на някаква странна гордост, може би целяща да покаже, че FB имат и бизнес класа. Тъжното в случая е, че националният превозвач предлага комфорт по-нисък от на лоу кост (easyjet 29”, Ryanair 30”), а пък цените по това направление са от порядъка на 300-400 EUR. Очевидно ръководството на авиокомпанията е преценило, че една тоалетна е достатъчна за 132 човека. По време на нашия полет, това не беше проблем защото на бодра имаше само 72 пътника в икономи. Късният час на полета също помогна да няма блъсканица пред единствената тоалетна в задния край на самолета (повечето хора бяха седяли доста часове на летището и съответно бяха намерили тоалетните).
Да се върна на седалките. 28 инча е малко, по-малко не може да бъде. Но това не е единственото. С цел да се компенсира теснотията, позицията на седящие е доста изправена, което те кара да се чувстваш като наказан. За капак, ходът на облегалката назад е силно ограничен. Общо взето няма удобна позиция.

За сравнение Germanwings летят с А319 със 144 места ( http://www.seatguru.com/en_US/img/54/se ... A319_B.gif ), но изцяло в инокомична класа и междуредие от 30“. FB предлага 144 места, но в две класи!
Два дена след като се прибрах от Брюксел, стана аварията с LZ-FBE и покрай тази случка се чуха доста неща, които ме навеждат на мислълта, че комфортът в самолетите на България Ер е най-безобидното нещо, което трябва да коментираме.
Очевидно Обединените авиокомпании имат финансови затруднения, които се отразяват на безопасността. Към това трябва да добавим и големите задължения на националния превозвач към Летище София, без да ни е извесно какви са дължимите суми към служители и чужди оператори (летища, Ервоконтрол, доставчици и т.н.).
Вече съм напълно убеден, че в тази авиокомпания положението е тотално сбъркано и има бъг на системно ниво. Започвам да си мисля, че краят на Обединените авиокомпании наближава. Със сигурност авиопревозвачът потъва, въпросът е колко му остава...
post scriptum
Много ми се иска да видя шефове на Обединените Авиокомпании как ръфат този вкусен сандвич
